Vad kan man göra med "Panelskivor"...

...I går kollade jag på ”Sommar med Ernst”, och säga vad man vill om denne ”kärleksfulle bamsebjörn” så har en del bra tips och idéer tycker jag. Kanske lite väl ”kramgo” för min del  ;)

I sommarhuset sätter de bland annat paneler, pärlspont, och passar perfekt för ett sommarhus. Ger en bra känsla, och fångar upp husets ursprungliga karaktär. Kanske inte min stil, men man kan faktisk använda paneler att göra både det ena och det andra om man inte vill ha det på väggen.  Jag kommer ihåg att när jag gick träslöjd så fick vi bygga enklare inredning med just pärlspont.

Det är också fint att stilbryta, använda olika material för att skapa något oväntat, men här gäller det att man har tungan rätt i munnen. Till exempel så inredde jag en tapasbar nyligen, där man kanske tänker sig en tung spansk stil, med lergods, tegel, och mörkare träslag men kan bli en enorm kick med vitkalkade träinslag.  En stil mix ger absolut ett personligare intryck.

Så fundera ut vad du ska göra, hur du vill ha det, och se om du kan mixa olika stilar, eller välj att hålla en rak ren linje, båda kan funka, men du måste bestämma vad di vill ha. Och väljer du att t.ex. arbeta med paneler så set till att måla dem innan du spikar upp dem på väggarna eller tillverkar dina egna möbler, för annars är risken att skarvarna syns när träet ”satt sig” .

Kommentarer

Populära inlägg