Utveckling VS Tradition...

Har ni nån gång besökt en vingård, eller vinfabrikör? 
Jag har besökt ett flertal i Pendels området, strax utanför Barcelona. Vilket för övrigt är Spaniens ant största vindistrikt. Här finns små vinbönder, men även stora vingiganter som Torres och Freixenet. 

De charmigaste är så klart de mindre, men jag kan heller inte låta bli att bli imponerad över hur tekniken lyft och hjälpt tidigare nämnda vin-giganter. De producerar sjukt mycket vin per år, och levererar över hela värden. 

Allt tack vare industrialiseringen och maskinparker som buteljerar, etiketterar, lyfter, skruvar, förpackar och allt vad nu dessa maskiner klarar av. 

Teknikens under! Från att ha varit små anonyma gårdar till att tagit plats i värden. Slående exempel på att investera i teknik. 



Sedan kan man ju fråga sig vem gör bästa vinet? Vem har bästa kvalitén? Ja, det kan man tycka olika om, som sagt en smaksak ;) 


Personligen tycker jag mer om det personliga, familjära mottagandet man får när man besöker en lite gård, man känner att man kommit till en ”familj”. Men det är super intressant att se vilken imponerande struktur och framtagande vin-jättarna har skapat. Man kan inte annat än att bli imponerad. Och frågar du mig så tycker jag att det är tur att det finns alla sorter. 

Kommentarer

Populära inlägg