Belysning är magi...

En av de viktigaste delarna i en bra funderande inredning, både vad det gäller hem, arbetsmiljö eller offentlig miljö är belysning. 


Man behöver ha både ha en bra allmänbelysning och punktbelysning.
Allmänbelysningen är den som jag personligen sällan använder mer än när man städar, eller behöver ha extra starkt ljus. Jag föredrar mysig belysning som känns varm och gemytlig, och där kommer punktbelysningen in. 
lek med ljusslingor

Till exempel spotlight som man kan ställa in på vad det är man vill belysa, det kan vara fina detaljer, eller tavlor eller liknande. Sedan läslampor, arbetslampor och ren dekorationsbelysning.  
Ett rum som är optimalt har minst 6 olika ljuspunkter. Sedan kan man välja hur man har det tänt, och hela rummet ändrar karaktär allteftersom har har det tänt/släckt. 
När jag sätter belysning jobbar jag gärna i grupper om flera, speciellt då det gäller takbelysning.
Sedan använder jag mycket ledlampor, ledslingor som jag ”gömmer” under soffor, gardiner och draperier för att få ett snyggt släpljus.

Just nu har jag en favorit på min ”wish-list”, och det är en rund LED-lampa i koppar

vilket jag tycker ger en fin varm känsla, men den vill jag använda fler av 3 eller 5 skulle vara super snyggt. En bra tumregel när du jobbar med grupper av lampor är att ha ett ojämnt antal, typ 3, 5, 7 osv för då skapar du bästa harmonin och dynamiken. 

En del belysning tycker jag att man väljer som smälter in, speciellt då allmänbelysningen. Sedan finns det viss belysning som man gömmer som bara ger ett släpljus och ska absolut inte ses. 

Och sist men inte mins så väljer man den belysning som inte bara ska ge ljus, utan även förstärka hemmets eller kontorets inredning, det blir en accessoar som stärker den stilen man valt.  


Belysning ger liv till övrig inredning, så tänkt till lite extra på den så kan du enkelt skapa magi i ditt hem.


inlägget sponsrat av Ljustema

Kommentarer

Populära inlägg