Varde ljus...

Har du någonsin funderat över ljusets betydelse? Och vet du vad ljusdesign är?
Belysning påverkar oss människor mer än vad vi kanske är medvetna om. 

När jag jobbade inom retail marketing, vilket innebar att skapa säljande butiker, så använder vi oss av många olika parametrar. 
Bland annat ljussättning av produkterna. Det har gjorts tester av tex att man har två identiska bord med apelsiner. Det en bordet är ljussatt, det andra inte, vilket tror ni sålde bäst?! Det bord som var belyst tog slut direkt. 

Ljuset kan inte bara användas till att öka försäljning, utan även skapa en schysst hemmamiljö. Det värsta jag vet är när man bara har en stor, kall, vit jättelampa, helst ljusrör som man i sydligare länder verkar föredra. 


Man behöver dela in ljuset i ”allmänbelysning”, vilket man behöver när man behöver städa etc. sedan ”punktbelysning”. Punktbelysningen kan vara läslampa, tavelbelysning, arbetsbelysning etc. En belysning som inte lyser upp ett helt rum, utan en specifik plats eller punkt. Något man vill framhäva, belysa helt enkelt. 

Att leka och testa med ljus är nästan magi. man skapar effekter! Man kan framhäva, gömma och välja vad besökaren ska se, men framförallt tycker jag ljussättning är ett verktyg för att skapa en myskänsla hemma. jag älskar att använda ljusslingor, och ledlister.  Testa dej fram, eller ta hjälp av proffs, jag lovar det ger bättre effekt än att måla om ;) 

Kommentarer

Populära inlägg