Trendigaste växterna 2018, är gamla nykomlingar..

Att det gröna och sköna har fått mer plats i våra hem de senaste åren, efter lång tid av inga växter alls, har väl ingen missat.

flätad strandkastanj har jag flera av just nu....


Gärna stora trädliknande växter som fikonfiol, bananträ, monsteror  m.m.

Även kaktusar och stela raka svärmorstungor har prytt våra hem. Men nu svänger trenden. Vi går från det stela till det mjuka, böjliga och slingrande trend.

Rosenskärm...
Rosenskärm 


En av mina favoriter är Rosenskärm, kan bli hur fin som helst som en accessoar i hemmet, för det är så jag ser plantorna, en förstärkning av den stil och känsla jag vill skapa hemma.

Ormbunken har redan klivit in i våra hem, de funkar fortfarande men de är väldigt skräpiga, så varför inte ta in formen på ett annat sätt....
Ormbunken som ett tryck, och annan enklare planta förstärker känslan...

Gullrankor, doftrankor, jasmin och ampelliljor, våra mormorsblommor, är på stark ingång i våra hem nu. Det är sirliga växter som bör helt placeras högt på någon möbel etc och sedan växa/ bölja ner.  Detta är växter som spås förstärka sin position i våra hem, och man kan ju inreda fint med dem, så varför inte... 

Gullranka
Ampellilja stående istället för hängande....


Enligt Feng Shui, så ska man ha så mjuka och runda växter som möjligt för att ska ett fint, harmoniskt energiflöde hemma. Så undvik taggiga. vassa växter där du vistas mycket, speciellt försiktig med sovrum. Så att kaktusarna försvinner kommer vara bra för en mer harmonisk känsla hemma, sen tycker jag de är super snygga, och coola, men de ska placeras ute, eller där vi inte spenderar så mycket tid.

Förutom Rosenskärm så är en av mina favoriter elefentöra...


Elefantöra...

...den hänger med ett tag till, och är perfekt för att ge härliga energier i hemmet, och fin accessoar  hemma :)


bilder:Pinterest

Kommentarer

Populära inlägg