Spara dina minnen digitalt...

Tekniken går framåt och allting utvecklas, vilket jag gillar. Jag är verkligen en anhängare av utveckling och gillar tekniska prylar, fast är inte speciellt teknisk av mig, men använder tekniken som hjälpmedel i mitt dagliga liv. 

Men grejen är att när vi byter teknik blir gamla lagringsfunktioner oanvändbara.  Ett strålande exempel är gamla videoband! Vad gör man med dem när man inte har någon kassettspelare längre?  Jag har ingen dvd spelare längre, och vill inte heller ha någon.
Snart gäller det nog även cd skivor, nyare datorer har inte cd funktionen kvar, och varför skrattar alla åt mig när jag har min urgamla CD-Walkman för att lyssna på talböcker? ;)  Men Cd skivor är enkelt att själv spara ner digitalt.
Morfars gamla resegrammofon lämpar sig nog bäst som inredningsdetalj ;)



Gamla videoband kan man dock få hjälp med att spara ner till digitala enheter, och en del gamla minnen vill man inte förlora bara för att det inte går att spela upp dem rent tekniskt längre / i framtiden.  Det är ju alltid en övergång när man byter teknik, och en del saker kanske man inte vill spara, så det blir en naturlig rensning, men viktigare inspelningar etc kan vara ide att spara om och bevara för framtiden.

Kommentarer

Populära inlägg