Kakelugnar...

Jag verkligen älskar min lägenhet, den är mer en våning än lägenhet, i ett gammalt hus med mycket detaljer. Jag har fina gamla kakelgolv, högt i tak, stuckatur i alla rummen samt två pelare i burspråket. 

Fin, mysig hemmiljö...



Det är dock en sak som jag saknar, en kakelugn. Jag tycker de är så otroligt vackra. Min syster hade en fantastik vit kakelugn i vardagsrummet under tiden de bodde i i Göteborg, men ur funktion, vilket är så synd att de får stå och rasa sönder. 

Som tur är så finns det hantverkare eller rättare sagt ”kakelugnsmakare” som kan återställa de gamla antika ugnarna till fungerande skick igen.

Vacker, gammal kakelugn i finaste pastell, och se detaljerna med så många fina ben...


Jag tycker att ett rum med kakelugn får så härlig känsla, den sprider inte bara värme utan blir en fin detalj i hemmet.

När man börjar titta runt efter inspiration s finns det så många olika varianter av ugnar, stora, små, vita, färgade och olika stilar. För mig som är minimalistisk så är ju den klassiska vita, runda min favorit. 
Klassisk modell gör sig bra i ett minimalistiskt vitt, skandinavaiskt hem...


Men det kan bli hur fint som helst att till exempel jobba med kontraster, som en vit ugn mot en svart vägg, då skapar man en fin ”eye matcher” för rummet.  

Dramatiska kontraster som fångar blicken....



Det fina är att om man nu inte har en kakelugn så kan man fortfarande få tag på gamla, antika nermonterade och renoverade ugnar. En klar investering om man vill skapa ett härligt, trivsamt hem. 


Bilder: Pinterest

Kommentarer

Populära inlägg