Inspiration i Barcelona...

Min första resa till Barcelona var en jobbresa för att hämta in inspiration. Att titta på butiker, hotell, konst och känna pulsen på hur ”street-smarta” folket är på stan, samt att försöka hitta källan till all kreativitet som fullkomligt bubblar över. 

Denna resan gjordes i september, och det precis under Mercé festivalen, vilket är årets höjdpunk, till och med viktigare och större än nyårsfirandet. 


Så jag möttes av eldsprutande drakar, jättedockor som rörde sig över hela staden, trummor så dånande och alla var på ett strålande festhumör! jag blev helt såld! Det var som att stiga in i en sagovärld! 

Att stan sedan är fylld till bredden av vackra byggnader, tinnar och torn, inte minst att se och uppleva Sagrada Famillia med dess sagolika arkitektur för första gången gjorde upplevelsen helt magisk! Det var nästan som att jag behövde nypa mig i arm,en för att förstå att det verkligen finns en plats som Barcelona, på riktigt. 

Men det kändes nästan som det bara var vackra filmkulisser som bara tillfälligt var  uppställda endast förr att rama in paraderna och festfolket som njöt av livet till fullo. 

Och då har jag inte ens nämnt att vajande palmer, den underbara strandpromenaden i Barceloneta som alltid sjuder av aktiviteter. 


Det var mitt första intryck av underbara, magiska Barcelona och sedan dess så har blivit många mer resor tillbaka. 

Kommentarer

Populära inlägg