Vackert och kallt...

I Sverige är vi duktiga på att bygga varmt, då vi har en kall årstid, vi är även bra på att tänka energispar. 

Men mina fönster i vardagsrummet är allt annat än energispar, och när vindarna ligger på så har jag kallt som i ett kylskåp i vardagsrummet. 

Jag har sett att en del av mina grannar bytt ut till moderna, mer energisparande fönster, men jag älskar verkligen mina fönster, så jag kommer inte att byta.  de är så vackra med alla sina små rutor och det känns som jag bor i ett orangeri. 


Ni har väl alla hör uttrycket , när det gäller utseende, ”Vill man bli fin får man lida pin” Det kan väl även stämma in när det gäller inredning och hem, vill man bevara och ha kvar de snygga charmiga gamla fönsterrutorna så blir elräkningarna dyrare ;) I långa loppet är det säkert billigare att byta ut dem mot energirutor.


Det går säkert att specialbeställa exakt de fönster jag skulle vilja ha, men det får bli en fråga i framtiden, just nu funkar det i alla fall. Men grejen är att det är viktigt att tänka på hur olika byggval, fönsterval påverkar utseendet. I mitt ”drömboende” så har jag helt klart stora panorama fönster /glasfasad mitt i naturen. 

Kommentarer

Populära inlägg