Graffiti, konst eller kludd?


Vad gillar du Graffiti? Tycker du det är en konstform eller ser du det som enbart klotters förstör omgivningen?

Jag för min del gillar det, och när jag reser till nya ställen bukar jag fota väggarna. jag har mänger av bilder på graffiti och en del har jag även gjort tavlor av som jag har hemma. 



Så jag tycker det är en konstform, och ett utryck för en yngre generation, ett språk, där man villl säga något. 
Många graffiti målare har med stolthet sin egen signatur, sitt eget signum, vilket oxå kan vara kul att följa. I Sverige när jag jobbade för ett stort klädföretag tog vi även in en graffiti konstnär för att sätta känslan på en avdelning för kids, för att få rätta tuschen så att säga.


Men allt har så klart två sidor, det finns även an massa klotter, som förstör, och inte utrycker något speciellt, bara ren förstörelse, inget budskap, ingen kommunikation, bara ren idioti. Och det kostar en förmögenhet att återställa väggar, ytor, murar och tåg etc att bli rena igen. Som tur är så finns det nu miljövänliga medel att rengöra klotter. En del av medlen förstör inte bara naturen utan även fasaderna i sig. Frågan är väl bara vem som bestämmer vad som är en konstform och vad som är kludd?! 

Kommentarer

Populära inlägg