Vintern och kylan är här...

Ja då blev det vinter! Kallt, mörkt och låga energier, så vill jag nog definiera vintertiden. Nu vet jag att många gillar vintern, men jag hör inte till den skaran. Men man får göra det bästa av det, för det finns vissa positiva sidor med vinterhalvåret. Det är mysigt att vara inomhus och ”coocona”. Att få vila, ladda upp sina energier, men det krävs en viss mysfaktor för att få till det. 

Något som står hög på min lista är levande eld / braskamin / öppen spis.
Det är säkert generna från våra förfäder grottfolket som gör sig påminda… att sitta runt lägerelden, levande eld är kraftfull, förtrollande, och livsnödvändig… 


Och nu när kylan kommit vaknar mina drömmar om en egen braskamin! Sen finns  det  även en annan  inte helt oviktig aspekt med att ha en braskamin hemma, och det är ur energisynpunkt. Det sänker uppvärmningskostnaderna rejält, och höjer även värdet den dg man vill sälja sin bostad. 


Men tills vidare så har jag laddat upp med massor av ljus, som även det så klart ger myskänslan även om en riktig eld är flera snäpp högre. Jag funderar faktiskt på att köpa en dvd med eld, kanske det kan funna tillsammans med värmeljusen… men en ska är säker, en dag ska jag ha en eldstad i mitt hem! 

Kommentarer

Populära inlägg