Semestertider...

Än är sommaren inte slut, i alla fall inte för mig, för nu börjar min semester. Jag tycker September är bästa månaden att ha semester i, speciellt om man ska resa runt i Spanien. Det är varmt både i luften och vattnet men de största turisthorderna har lämnat landet och allt blir så mycket lugnare, och renare. 

I år har  jag valt att sticka ner till en liten pittoresk by som heter Altafulla. Den ligger ca 10 mil söder om Barcelona och precis norr om Tarragona. 


Den här byn är känd eller kanske ökänd för att ha bränt häxor på bål, så det mesta i staden har ett namn med ”Bruja", vilket betyder häxa på Spanska. I dag är man dock stolt över att kallas för ”häxbyn”. 
 Byn är otroligt charmig och har fina stränder, underbar natur och en del historik. Och som sagt nu i September blir det lugn och vattnet är klart och smaragdgrönt

Mina föräldrar och syster kommer ner från Sverige så vi ska hyra bil några dagar och sticka iväg till de fina vinområdena Pendedes och Priorat som ligger där. Det är både kul och enkelt att ta sig fram med bil mellan de olika vingårdarna. Eventuellt stannar vi någon natt på något fint litet pensionat,  som det finns massor av i området. 



Så det blir lata soliga dagar med mycket spansk mat och kanske lite vininköp på rundturen i vindistrikten. 

Kommentarer

Populära inlägg