Att välja soffa...

Går du precis som jag i soff-köpar-tankar? 

Att investera i en ny soffa kräver en del eftertanke då det är en större investering om man vill ha kvalitet.  



Först och främst hur använder jag min soffa? 

Är det en barnfamilj eller ett äldre par som ska ha den, det kan vara helt olika behov av storlek/komfort /tålighet m.m. 

Vilken  kvalitet vill jag ha? 

Vilken komfort förväntar jag mig, samt prisbild.

Sedan när funktion & budget är fastställd  kommer val av färg, form och storlek. 



Det kan alltid vara bra att mäta upp sin yta, och kanske till och med göra en skalenlig skiss för att se hur mycket av ditt rum kommer soffan att ta. Och hur stor del vill du att den ska få? Är det kronjuvelen i rummet, eller bara en del av många andra viktig ytor i rummet.



För min del så i dagsläget använder jag inte min soffa speciellt mycket. Kanske för att det är en mer trendig ”Daybed” variant, vilket är fint. men jag skulle nog vilja ha en liten soffa (på grund av ytorna jag har) men med djup sittyta, gärna med inbyggd divan, eller kanske en ottoman som komplement. 





Och min soffa ska absolut vara vit,grå eller läder. Det är det som passar mig bäst, även om jag ändrar stil och form på övrig inredning, så passar soffan.in Så en tidlös modell i sober vit eller grå är de varianter jag nu tittar på. Man kan även välja ben, kvalitet och om man vill ha dunkuddar. 


Som sagt är du oxå på väg att göra ett soffinköp, planera, tänk igen för att få det bästa resultatet. Det är bra att förbereda dig på vad du letar efter genom att inspireras av bilder på internet, där får du både fakta och ideér innan du bestämmer dig.

Sist men inte minst tycker jag att man ska tänka långsiktigt och kvalitet, inte minst med tanke på naturen. 

Källa: Insidemöbler
inlägget är sponsrat.

Kommentarer

Populära inlägg