Dreaming about a white X-Mas?


Vill du ha en vit jul?
Här kommer lite fina inspirationsbilder på en vit jul hemma…
En väldigt minimalistisk känsla, vit, nordisk med ett vacker träd och den reninspirerande varma fällen samt massor av härligt ljus! Så strunt i tunga gardiner etc, öppna upp! Släpp in ljuset! Det är också genomgående på alla bilder jag har valt, vill du ha gardiner/draperier, ha det mellan fönstren, på väggen, då skapar du även känslan av att ha än större fönster, skapar ombonad, samt ljusa rum.
Samma ljusa enkla rena känsla här, en stor gren får bli julträd, vilket jag tycker är jättefint att ta in alternativa julträd. Även här renfällar och filtar i en helt vit miljö. Jag älskar verkligen dessa rena vita miljöer, där man kan ”andas” och ”får plats” mörka övertunga julrum är inget för mig.
Det här tycker jag är vackraste julkransen, superenkel att skapa själv, en olivkvist med en anemon inbunden högst upp, samt fina band. Olivkvisten symboliserar även fred, vilket vi önskar oss andra i juletider.
Ytterligare en urfin dörrdekoration, speciellt om man valt en minimalistisk dekorering av hemmet i övrigt, då blir dessa små  oväntade detaljerna extra iögonfallande.
En bild från designhotellet STAY i Köpenhamn. Snyggt smakfullt, och jag gillar det lilla trädet. Med små detaljer får man till en fin julkänsla. Här ser ni att man hängt gardiner/draperier mellan fönstren, skapar ombonad, men ändå släpper det in allt ljus, och ger en känsla av det finns fönster hela väggen.
Även denna bilden kommer från STAY, vita hyacinter i glas samt vita ljus är mina favoriter, speciellt på detta rena sätt. även vita Amaryllis finns på min måste ha lista för jul.  Kransen runt ljusen  skulle jag gissa på är en ”evighetskrans” i zink.
Ytterligare ett vackert julrum, minigran igen, med levande ljus, samt grangirlanger som förstärker trädet. Dessa gammeldax ”antika” ljushållarna har jag med, en av mina favoriter.  Här har man skapat julkänslan med vitt+grönt+silversamt ljuspunkter.
Ljus hör julen till, både levande ljus, men också ljusslingor ger en mysig varm känsla (mina ljusslingor har jag dock framme året runt) Ljusslingorna kan vara finna att hänga runt /i fönstret istället för draperier/gardiner. Eller om man har draperier runt fönstren, på väggen kan det vara fint att ha ljusslingorna bakom tyget, blir urfint och mjukt när de är tända. Här har man valt silver  som accentförstärkare samt fina gröna kvistar istället för ett riktigt julträd. Funkar minst lika bra, speciellt om man inte har minimalt med plats. Bilden har jag hittat hos  Bemz.
Även denna bilden kommer från Bemz. Jättefint, enkelt, robust med den vita träpanelen, samt en smäcker gran, sparsamt dekorerad, och renfällen så klart ;)  Fint att man valt en svart kudde med God Jul-texten och inte röd. Du ljusblå accenterna i bilden ger en både frostig och tredimitionell känsla. Härlig känsla i denna bilden tycker jag!
Så mitt tips på  jul 2012 ser ut ungefär så här…  ett alternativt julträd, strunta i den klassiska överdekorerade a la Disney i år. Dekorera den minimalistiskt & enkelt, välj en accentfärg eller metall, renfällar eller plädar med samma känsla, mängder av vita ljus, vita vinterblommor och strålande vitt!  Addera gärna något ”gammalt” också, det lyfter och skapar  traditionskänsla & personlighet. Så även om du inte får en vit jul ute, kan du skapa den inne.
Övriga bilder som jag inte nämt kommer från Bo Bedre Deras julnumer har alltid varit min topp 1 lista för fin julinspiration, så även detta året.

Kommentarer

Populära inlägg