IKEA hack, lampa..

Jag verkligen älskar originalet, Z11, men 6-700 € är i saftigaste laget, i alla fall just nu. Och jag gillar att fixa saker och ting själv, låta kreativiteten flöda, Så jag valde att testa att göra min egen variant.



Jag har använt IKEAs korglampa Knixhult..


...som stomme.


Förutom själva stommen behöver du ett  ett tyg, jag valde ett vitt trådigt tyg, nål, tråd...


..en linjal, måttband, sax, kniv, natursnöre, penna, dubbelhäftande tejp eller limpistol. 


Börja med att försiktigt ta loss bamburingarna som sitter i kanten på korgen. Det finns 2 st, en på insidan, en på utsidan. Du behöver ha båda två. 


Ta loss så du har två bamburingar.


Den första ringen är lätt att placera, det finns redan en liten klack att placera den på insidan. Fäst gärna ringen med dubbelhäftande tejp, eller limpistol så den sitter intakt. 


Den över ringen måste du korta av ca 15 cm. 



Fäst ihop den med lite dubbelhäftande tejp eller limpistol. Linda gärna natursnöre runtomkring, för att den ska se genuin och få rätt finish. 


Mät ut för vart nästa ring ska placerar, allt efter tycke och smak, men jag vald 36 cm mellan ringarna. 


När du har markerat vart ringen ska placerar använder du dubbelhäftande tejp eller limpistol för att den ska sitta intakt. 





Nu bör du ha en stomme som ser ut så här. 


Nu är det gads att fixa tyget. Så du behöver ett vitt, eller annan färg om du så vill,  tyg som är relativt transparent. Det ska ge en luftig fin känsla. Väljer du ett tyg med färg är det ännu viktigare att det är tunt men en nätig struktur.  Du behöver ett tunnare garn att fästa tygen med runt stommen. 



Mät ut omkretsen på tyget, höjden tar du några cm kortare än mellanrummet mellan bamburingarna, i detta fallet valde jag 36 cm mellanrum mellan ringarna och då blev höjden på tyget ca 33-34 cm.  Men glöm inte att lägga till nån cm för sömsmån, och sy en enkel kanal uppe och i nederkant av tyget.


Den vita tråden är fin att se, och även att se knutar, och trådändarna.  justera tills du är nöjd. Och Voilá, du har en ny lampa. Bra IKEA hack om du frågar mej ;) 






Kommentarer

Populära inlägg