Vad har du på dej?
Har du tänkt på vad det egentligen betyder, eller kanske rättare sagt vad man signalerar med ”profilkläder”?
Det första som kanske slå en är företag liknande, McDonalds, som är enormt tydliga, och har fått många att kopiera deras tänk. I dag, 2019 kanske det inte känns super upphetsande, men fenomenet med att skapa en tydlighet, kanske även grupptillhörighet kvarstår och är av stor betydelse. En tydlig identifikation. Som kan vara både positiv och negativ så klart, ta bara tex ”Orange is the new black”, där oranga kläder är identiteten för interner.
Men jag kollade nyligen på serien Över Atlanten, och där skepparen Gurra Krantz berättar att om man har seglat över Altanten, som är en verklig utmaning och bedrift, så ska man ha röda brallor!
Och de är en tydlig identifikation i vissa sällskap att man kan se vilka som har genomfört den bedriften. Det om nått kallar jag profilering som heter duga. Så visst är det en stark signal och identifikation om samhörighet och status att profilera sej genom klädsel.
Kommentarer
Skicka en kommentar
Life is short - Speak your mind!